Behandeling bij Psychologiepraktijk Olij

Een goede behandeling begint met een goede intake. In de intake komen het verhaal van de cliënt en de expertise van de therapeut samen. Om een behandelplan te kunnen maken of een behandeladvies te kunnen geven wordt dan ook samen (!) bekeken hoe de problemen kunnen worden begrepen en wat daarin de belangrijkste veroorzakende en/of in standhoudende factoren zijn. Hierbij worden ook vragenlijsten en tests gebruikt. Als we weten wat het probleem is kunnen we een plan maken of en hoe we de klachten willen verminderd of verhelpen. U wordt vanaf het begin gevraagd mee te denken over uw behandeling volgens het principe van ‘shared decision making’, ofwel samen-beslissen. Zie bijvoorbeeld  https://www.ggzstandaarden.nl/hulpmiddelen/toolkits voor voorbeelden van mogelijke behandeling die u wellicht aanspreken. Het doel is steeds dat u meer controle heeft over (de oorzaak van) uw klacht(en) of u beter kunt omgaan met die klachten en mij niet meer nodig heeft.

In de intake komen het verhaal van de cliënt en de expertise van de therapeut samen.

De behandelmethoden die ik hanteer zijn gebaseerd op cognitieve gedragstherapiecliëntgerichte psychotherapieEMDR (o.a. traumatherapie), Imaginaire rescripting (ImRs), IPT (behandeling van o.a. depressie) en bondingpsychotherapie (therapie voor hechtingsproblemen). Ook kan e-health en hypnose worden ingezet. De poly-vagaaltheorie wordt veel gebruikt als verklaringsmodel voor veel voorkomende klachten. Ook worden geregeld zogenaamde zelfregulatie-technieken aangereikt waaronder ademtechnieken, mindfulness en meditatie maar ook technieken welke binnen de ACT-therapie gebruikelijk zijn. Mirjam maakt veelgebruik van de methode ACT. Welke van de bovengenoemde methoden en technieken precies worden gebruikt binnen een behandeling wordt met de cliënt samen tijdens de intake en de tussen-evaluaties bepaald (shared descision making). Het is dus veelal een behandeling ‘op maat’ die aansluit bij de klachten, de persoonlijkheid en de mogelijkheden van de cliënt.

Waarom binnen blijven, als het buiten kan?

Vaak worden mensen uit de omgeving/ het systeem van de cliënt betrokken. Het gaat dan om bijvoorbeeld partners, ouders of kinderen. Dit gaat altijd in overleg en is natuurlijk nooit verplicht. Ook wordt in behandelingen vaak gewezen op de mogelijkheden van lotgenotencontact of andere initiatieven binnen patiëntenverenigingen. Zie bijvoorbeeld de site van MIND. Of de links onder tabblad ‘e-health & links.

Geregeld worden mensen uit de omgeving van cliënten betrokken bij de behandeling: partner, beste vriend(in), ouder, kind

Klachten over de behandeling: Hoewel de intenties vaak goed zijn kunt u soms toch ontevreden zijn met de geboden zorg of bejegening. Het beste is om dit zo snel mogelijk te laten weten. Zo kunnen we samen kijken waar het mis ging en wat er aan gedaan kan worden. Wanneer we er samen niet uit komen, kunt u contact opnemen met de klachtencoördinator van de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en psychotherapeuten (LVVP). Meer informatie over het klachtenreglement vindt u via https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/klachtenregeling-volwassenen/