Behandeling bij Psychologiepraktijk Olij

Een behandeling begint bij een goede intake. In de intake komen het verhaal van de cliënt en de expertise van de therapeut samen. Om een behandelplan te kunnen maken of een behandeladvies te kunnen geven wordt dan ook samen (!) bekeken hoe de problemen kunnen worden begrepen en wat daarin de belangrijkste veroorzakende en/of in standhoudende factoren zijn. Hierbij worden ook vragenlijsten en tests gebruikt. Als we weten wat het probleem is kunnen we een plan maken of en hoe we de klachten willen verminderd of verhelpen. U wordt vanaf het begin gevraagd mee te denken over uw behandeling volgens het principe van ‘shared decision making’, ofwel samen-beslissen. Zie bijvoorbeeld  https://www.ggzstandaarden.nl/hulpmiddelen/toolkits voor voorbeelden van mogelijke behandeling die u wellicht aanspreken. Het doel is steeds dat u meer controle heeft over (de oorzaak van) uw klacht(en) of u beter kunt omgaan met die klachten en mij niet meer nodig heeft.

(Bijna) alle cliënten, met allerlei soorten problemen zijn welkom.

Zowel Rob als Mirjam doen hun sessies veelal buiten, wandelend langs de zee, door de duinen en door het bos, conform het concept van de Buitenpsychologen. De behandelmethoden die ik hanteer zijn gebaseerd op cognitieve gedragstherapie, mindfulness, cliëntgerichte psychotherapieEMDR (o.a. traumatherapie) en IPT (behandeling van o.a. depressie) en bondingpsychotherapie (therapie voor vroege hechtingsproblemen). Ook kan e-health en hypnose worden ingezet. Mirjam maakt veelgebruik van de methode ACT. Welke methode precies wordt gebruikt wordt samen met de cliënt tijdens de intake en de evaluaties bepaald. Veelal is het een behandeling ‘op maat’ die aansluit bij de klachten, de persoonlijkheid en de mogelijkheden van de cliënt.

Vaak worden mensen uit de omgeving van de cliënt betrokken. Het gaat dan om bijvoorbeeld partners, ouders of kinderen. Dit gaat altijd in overleg en is natuurlijk nooit ‘verplicht’. Ook wordt in behandelingen vaak gewezen op de mogelijkheden van lotgenotencontact of andere initiatieven binnen patiëntenverenigingen. Zie bijvoorbeeld de site van MIND.

Mensen met een andere culturele achtergrond dan de Nederlandse, zijn nadrukkelijk welkom.

Klachten over de behandeling: Hoewel de intenties vaak goed zijn kunt u soms toch ontevreden zijn met de geboden zorg of bejegening. Het beste is om dit zo snel mogelijk te laten weten. Zo kunnen we samen kijken waar het mis ging en wat er aan gedaan kan worden. Wanneer we er samen niet uit komen, kunt u contact opnemen met de klachtencoördinator van de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen en psychotherapeuten (LVVP). Meer informatie over het klachtenreglement vindt u via https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/klachtenregeling-volwassenen/